Baner erasmus vol2 3 los

pasek

Weekendowe wycieczki w Szwecji

Wycieczka na klify Kullaberg

W sobotę 15 sierpnia 2020 pojechaliśmy na wycieczkę na klify Kullaberg. Pogoda była iście wakacyjna, słońce prażyło na lazurowym niebie. Temperatura w cieniu zbliżała się do 30 stopni Celsjusza. Z uśmiechami na buziach wspinaliśmy się po stromym zboczu skalnym. Kullaberg to najbardziej wysunięte na zachód miejsce w Skåne. Urwiska wznoszą się od 70 do 188 m nad poziomem morza, a krawędzie to klify – dość strome skaly wchodzace do morza. Zobaczyliśmy również las z rozmaitymi gatunkami drzew. Z dala widać było piękną, starą latarnie morską o nazwie „Kullens fyr”. To jedna z najwyżej położonych latarni w Szwecji, bo aż 78,5 m n.p.m.! Sama latarnia ma 15 m wysokości.

Nad południową zatoką Kullaberg znaleźliśmy miasteczko Mölle. Kiedyś podobno było to miejsce odwiedzane przez ludzi zamożnych, a teraz stało się swego rodzaju turystyczną atrakcją. Spędziliśmy tu miłe popołudnie, a także korzystaliśmy z kąpieli wodnych i słonecznych na pobliskiej kamienistej plaży.

Wycieczka do Ystad oraz pobliską plażę

Niedzielnym porankiem udaliśmy się dwoma autokarami do urokliwego Ystad. Jest to niewielkie miasteczko o średniowiecznych korzeniach, które urzeka bajkowym klimatem. Spacerowaliśmy wąskimi brukowanymi uliczkami, widzieliśmy kolorowe domki i budynki z muru pruskiego. Dla miłośników kryminałów Ystad to przede wszystkim miejsce akcji kultowych książek z serii o inspektorze Wallanderze autorstwa Henninga Mankella. Spróbowaliśmy także wspaniałe szwedzkie lody. Po długim spacerze leżakowaliśmy na pięknej piaszczystej plaży z widokiem na otwarte morze bałtyckie. Woda była ciepła i czysta. Opaleni, radośni, w wakacyjnym nastroju wróciliśmy do Hostelu.

Czas wolny w Malmö

Malmö charakteryzuje się niesamowicie rozbudowaną siecią ścieżek rowerowych. W Malmö mogliśmy znaleźć restauracje serwujące dania z całego świata, arabskie stragany i afrykańskie salony fryzjerskie. Samo centrum miasta to klasyczny przykład architektury europejskiej, z doskonale zachowanymi zabytkami i mnóstwem nowoczesnych budynków. Po pracy wolny czas spędzaliśmy uczestnicząc w różnych aktywnościach. Malmö to trzecie co do wielkości miasto Szwecji i stolica regionu Skania. Z obawy, że zagubimy się w tak dużym mieście pierwszym wyzwaniem było zapoznanie się z obsługą aplikacji google maps. Dzięki niej byliśmy pewni, że szczęśliwie wrócimy do Hostelu. Wielokrotnie wyznaczaliśmy cel podróży na mapie i podzieleni na kilkuosobowe grupy zmierzaliśmy do wyznaczonego miejsca.

Codziennie po praktykach organizowane były różnego rodzaju zajęcia i aktywności. Organizator EU Mobility Sverige zaopatrzył nas w piłki, rakietki do tenisa oraz różnego rodzaju gry planszowe. Nadmorska miejscowość oferowała nam możliwość korzystania z kąpieli wodnych i słonecznych. Słońce nas rozpieszczało, woda była ciepła. Dużo czasu spędzaliśmy w wodzie na różnego rodzaju grach i zabawach z piłką, frisbee. Codziennie nasza skóra nabierała brązowego odcienia.

Nie brakowało również wycieczek po urokliwym mieście, w którym mieszkaliśmy. Mieliśmy okazję zobaczyć wiele zabytkowych budynków, budowli architektonicznych np. słynny wieżowiec Turning Torso. W Malmö znajduje się wiele zadbanych parków, z miejscami do wypoczynku oraz zabaw na powietrzu.